رنگ رنگی

طرز تهیه لواشک آلو سیاه یا قرمز

لواشک آلو قرمز یا لواشک آلو سیاه، یکی از لواشک‌های محبوب خوشمزه و ترش و شیرین است که از پوره آلو تهیه می‌شود. این لواشک سنتی ایرانی، به عنوان تنقلات یا در کنار غذا سرو می‌شود و طرفداران زیادی دارد. لواشک آلو نه تنها طعم دلنشینی دارد، بلکه خواص تغذیه‌ای فراوانی نیز برای سلامتی بدن دارد.

لواشک آلو سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، پتاسیم، آهن و فیبر است. این مواد مغذی برای سلامتی بدن فواید بسیاری دارند. تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت گوارش، تنظیم فشار خون، کاهش کلسترول خون، و... تنها برخی از خواص لواشک آلو سیاه است.

تهیه لواشک آلو شیرین و ملس

لواشک آلو قرمز یا سیاه طعم ترش دارد. اگر تمایل دارید لواشک آلو شما شیرین و ملس‌ باشد می‌توانید در هنگام پخت به آن 200 گرم شکر یا شیره انگور اضافه کنید.

طرز تهیه لواشک آلو سیاه خوشمزه و سالم خانگی

تهیه شده توسط
  • مناسب برای 6 نفر
  • زمان آماده سازی 5 دقیقه
  • زمان پخت 30 دقیقه
  • میزان کالری 250 کالری

مواد لازم لواشک آلو سیاه

  • آلو سیاه یا آلو قرمز 1 کیلوگرم
  • آب 2 لیوان
  • نمک نصف قاشق چای خوری
1

برای تهیه لواشک آلو سیاه، ابتدا آلوها را به خوبی بشویید و داخل قابلمه مناسب بریزید. بهتر است در این مرحله هسته آلوها را جدا کنید. هرچند پس از این که آلو‌ها پخت نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.

پختن آلوها

2

سپس 2 لیوان آب را برروی آلو‌ها بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آلوها پخته و نرم شوند و آب آلو‌ها کاملا تبخیر شود.

3

پس از پخت، آلوها را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا کمی خنک شوند.

له کردن آلو سیاه

4

سپس، آلوها را با گوشت‌کوب یا غذاساز له کنید تا پوره یکدست و صافی بدست آید. اگه هسته آلو‌ها را نگرفته‌اید، در این مرحله هسته‌ها را جدا کنید.

تهیه پوره آلو سیاه

5

حالا آلو‌ها را درون یک سبد یا صافی بریزید و با پشت قاشق فشار دهید تا گوشت آلو‌ها از سوراخ‌های آن خارج شود. پوست‌های درشت که از صافی عبور نمی‌کنند را جدا کنید و دور بریزید.

اضافه کردن نمک

6

در این مرحله از تهیه لواشک آلو سیاه، نمک را به پوره آلو اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به طور کامل مخلوط شود.

پهن کردن لواشک

7

سینی یا سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و پوره آلو سیاه به دست آمده را به طور یکنواخت روی سینی بریزید. ضخامت لواشک آلو را به دلخواه خود تنظیم کنید. هرچه ضخامت آن کلفت تر باشد دیرتر خشک می‌شود اما آبدار تر می‌ماند.

خشک کردن لواشک

8

در آخر روی آن را توری پارچه‌ای بکشید و سینی را در آفتاب مستقیم قرار دهید تا لواشک خشک شود. پس از این که کاملا خشک شد لواشک‌ها را به شکل دلخواه خود برش بزنید و در یخچال نگهداری کنید.

نکته‌های طرز تهیه لواشک آلو سیاه یا قرمز

اگر آفتاب مستقیم به خانه نمی‌تابد یا نمی‌توانید آلوها را برروی پشت بام بگذارید تا آفتاب بخورد، می‌توانید لواشک‌ها را زیر باد کولر یا پنکه قرار دهید.
اگر می‌خواهید لواشک شما خیلی سریع خشک شود، آن را در فر با حرارت کم قرار دهید تا کاملا خشک شود.
اگر آفتاب مستقیم و داغ به لواشک نتابد فرایند خشک شدن لواشک طول بکشد ممکن است لواشک شما کپک بزند.
لطفا به این مطلب امتیازی دهید و نظر خود را بگویید:
شما اولین نفری هستید که نظر خود را می نویسید.