رنگ رنگی

مربای ازگیل

ازگیل (کونوس) ، میوه‌ای پاییزی با طعمی منحصر به فرد و خواص سلامتی فراوان است. این میوه بومی مناطق غرب آسیا و جنوب شرقی اروپا بوده و در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان کشت می‌شود. ظاهر میوه ازگیل جذاب و کاملا متمایز از میوه‌های دیگر است و معمولا کوچک و گرد و به رنگ قهوه‌ای، زرد و نارنجی دیده می‌شود. درخت ازگیل در شمال ایران مانند گیلان و مازندران به فور یافت می‌شود و انواع مختلفی دارد.

خواص فراوان ازگیل

ازگیل یا (کونوس) ترکیبی لذت‌بخش از طعم شیرین و تند مانند است که فقط به خاطر رنگ و طعم دل‌انگیزش نیست که محبوب است. این میوه‌ی شگفت‌انگیز، گنجینه‌ای از خواص سلامتی را در خود جای داده و می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی، در بهبود بسیاری از مشکلات بدنمان موثر باشد.

کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

ازگیل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی، مانند فلاونوئیدها و پلی‌فنول‌هاست. این آنتی‌اکسیدان‌ها با تقویت سیستم ایمنی بدن، ما را در برابر بیماری‌ها، به خصوص دیابت، مقاوم‌تر می‌کنند.

جلوگیری از آلزایمر

تحقیقات نشان داده که فلاونوئیدهای موجود در ازگیل، می‌توانند در پیشگیری و کاهش علائم بیماری آلزایمر، مانند از دست دادن حافظه و مشکلات عصبی، موثر باشند. همچنین، آهن موجود در این میوه، به افزایش فعالیت شناختی و تقویت حافظه کمک می‌کند.

تقویت عضلات و استخوان‌ها

آهن، یکی از مواد معدنی ضروری برای حفظ سلامت عضلات و استخوان‌هاست. ازگیل منبع خوبی از آهن بوده و به تقویت عضلات، جلوگیری از ضعف عضلانی و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

معجزه ازگیل در کاهش کم‌خونی

ازگیل به دلیل داشتن آهن و فولات، برای خانم‌ها بسیار مفید است. آهن به تشکیل هموگلوبین در خون کمک می‌کند و از کم‌خونی، به خصوص در دوران قاعدگی، جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از سندرم پای بی‌قرار

کمبود آهن، یکی از علل اصلی سندرم پای بی‌قرار است. مصرف ازگیل می‌تواند در پیشگیری از این بیماری و علائم آن، مانند احساس مداوم نیاز به تکان دادن پاها، موثر باشد.

ازگیل بخورید تا بی‌خوابی‌تان درمان شود

ویتامین B6 و آهن موجود در ازگیل، به بهبود کیفیت خواب و درمان بی‌خوابی کمک می‌کنند.

ازگیل و راز جوان ماندن

آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در ازگیل، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و چین و چروک، به خصوص در اطراف چشم را کاهش می‌دهند.

می‌خواهید لاغر شوید؟ ازگیل بخورید!

ازگیل سرشار از پکتین (نوعی فیبر) است که به کاهش کلسترول بد، تنظیم فشار خون، جلوگیری از تجمع چربی‌ها در بدن و رفع یبوست کمک می‌کند. پتاسیم بالای این میوه، به همراه کم بودن نمک و کالری، آن را به یک انتخاب عالی برای افراد چاق تبدیل کرده است. فیبر و آب موجود در ازگیل نیز به احساس سیری بیشتر و کاهش اشتها کمک می‌کنند.

ازگیل کال و ازگیل رسیده

برخلاف بیشتر میوه‌ها، ازگیل برای رسیدن و خوشمزه شدن به فرایندی به نام بلتینگ (Bletting) نیاز دارد. این فرایند به طور طبیعی در میوه‌های نارس ازگیل رخ می‌دهد و شامل تغییرات شیمیایی و فیزیکی در بافت میوه می‌شود.

از روی ظاهر ازگیل می‌توان فهمید که این میوه کاملا رسیده و آماده خوردن است. نشانه‌های ظاهری شامل, تغییر رنگ که ازگیل نارس به رنگ سبز است و به تدریج با رسیدن به رنگ زرد یا نارنجی در می‌آید. بافت ازگیل نارس, سفت است و به تدریج با رسیدن نرم و لطیف می‌شود. همچنین ازگیل نارس بوی کمی دارد، اما با رسیدن بوی مطبوعی از خود منتشر می‌کند.

بلتینگ کردن ازگیل نارس

همانطور که متوجه شدید این میوه را می‌توان به صورت کال یا نارس از درخت چید و بلتینگ کرد و سپس میل کرد. به چند روش از جمله طبیعی, در یخچال و فریزر می‌توان ازگیل را بلتینگ کرد.

ساده‌ترین روش بلتینگ ازگیل به صورت طبیعی است. برای این منظور باید میوه را در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. این روش ممکن است چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد.

برای تسریع فرآیند بلتینگ، می‌توانید ازگیل را داخل کیسه کاغذی قرار دهید و در یخچال بگذارید. این روش حدود 2 تا 3 روز به طول می‌انجامد.

اگر می‌خواهید ازگیل را برای مدت طولانی نگهداری کنید، می‌توانید آن را فریز کنید. قبل از فریز کردن، ازگیل را به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید تا کمی نرم شود.

ازگیل‌های بلت شده را می‌توانید برای تهیه مربا، لواشک، کمپوت و سایر فرآوری‌ها استفاده کنید.

مربای ازگیل

مربای ازگیل یکی از مرباهای خاص و خوشمزه‌ است که طرفداران زیادی دارد. طعم و مزه این مربا به ذائقه افراد بستگی دارد. مربای ازگیل طعمی ترش و شیرین داره که با سایر مرباها متفاوت است. منشا این طعم خاص به خاطر وجود اسید مالیک در ازگیل است. در ادامه برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مربای ازگیل با سایت رنگ‌رنگی همراه باشید.

طرز تهیه مربای ازگیل خوشمزه و خواص منحصر به فرد ازگیل

تهیه شده توسط
  • مناسب برای 12 نفر
  • زمان آماده سازی 30 دقیقه
  • زمان پخت 30 دقیقه
  • میزان کالری 324 کالری

مواد لازم مربای ازگیل

  • ازگیل 1 کیلوگرم
  • شکر 1 کیلوگرم
  • آب 2 لیوان
  • آب لیمو ترش 2 قاشق غذا خوری

شستن و خرد کردن ازگیل

1

برای تهیه مربای ازگیل خوشمزه ابتدا ازگیل‌ها را خوب بشویید و داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آنها کشیده شود. سپس پوست و سر و ته اضافی آنها را جدا کنید. ازگیل هسته‌های درشتی دارد، بنابراین آنها را از وسط با چاقو نصف کنید و هسته‌ها را جدا کنید.

پخت ازگیل با آب

2

ازگیل‌های نصف شده را داخل قابلمه بریزید و 2 لیوان آب به آنها اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا ازگیل‌ها پخته و نرم شوند.

له کردن ازگیل

3

پس از پخت ازگیل‌ها، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا ازگیل‌ها خنک شوند. سپس ازگیل‌های پخته و خنک شده را با قاشق له کنید تا به صورت پوره درآیند.

پخت پوره ازگیل با شکر

4

پوره ازگیل را دوباره داخل قابلمه بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و به آرامی هم بزنید تا شکر حل شود.

اضافه کردن آب لیمو‌ترش

5

پس از حل شدن شکر، آب‌ لیمو‌ترش را به مربا اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید مربا به جوش برسد, سپس شعله را کم کنید و به آرامی بجوشانید تا غلیظ شود.

نکته‌های مربای ازگیل

در حین پخت، کف‌های روی مربا را با قاشق جمع آوری کنید.
برای شفاف شدن مربای ازگیل، می‌توانید از یک عدد سیب به همراه ازگیل‌ها استفاده کنید.
اگر تمایل دارید مربای ازگیل شما طعم ترشی کمتری داشته باشد، می‌توانید مقدار آبلیمو ترش را کاهش دهید.
لطفا به این مطلب امتیازی دهید و نظر خود را بگویید:

2 نفر دیدگاه خود را نوشته‌اند

  • هما

    خیلی مطلب کامل و خوبی بود. خیلی متشکر

  • فرزانه

    فکر نمیکردم بشه با ازگیل مربا درست کرد. خیلی آموزنده بود