رنگ رنگی

ترشی گل کلم

ترشی گل کلم یکی از ترشی‌های محبوب ایرانی است که با طعمی تند و دلچسب، اشتها را باز می‌کند و به عنوان چاشنی در کنار غذاهای مختلف سرو می‌شود. این ترشی نه تنها خوشمزه است بلکه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن نیز می‌باشد.

گل کلم سفید و فلفل مواد اصلی این ترشی هستند اما به مواد تشکیل دهنده این ترشی خوشمزه می‌توانید به سلیقه خود موادی مثل هویج، سیب ترشی، انواع فلفل‌های تند و شیرین، سیر، کرفس و... اضافه کنید.

ترشی گل کلم با رنگ‌های متنوعی تهیه می‌شود که رنگ‌های سفید و زرد و قرمز محبوب‌ترین رنگ‌ها برای تهیه این ترشی هستند، برای مشاهده آموزش کامل ترشی گل کلم در ادامه با سایت رنگ‌رنگی همراه باشید.

طرز تهیه ترشی گل کلم خوشمزه و مجلسی با رنگ های متنوع

تهیه شده توسط
  • مناسب برای 6 نفر
  • زمان آماده سازی 40 دقیقه
  • زمان پخت 10 دقیقه
  • میزان کالری 45 کالری

مواد لازم برای ترشی گل کلم

  • گل کلم 1 عدد متوسط
  • فلفل سبز تند 4 عدد
  • هویج 500 گرم
  • سیر 4 حبه
  • سرکه به میزان لازم
  • گلپر 1 قاشق چای خوری
  • ترخون 4 شاخه
  • نمک به میزان لازم
1

برای تهیه ترشی مخلوط گل کلم سفید، ابتدا گل کلم را با دقت بشویید و در آبکش بگذارید تا آب اضافه آن خارج شود. بعد بوته‌های گل کلم را جدا کنید. اگر خیلی بزرگ هستند با چاقو هر بوته را نصف کنید و در کاسه‌ای بزرگ بریزید.

2

هویج‌ها را تمیز پوست بگیرید و بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. بعد به صورت حلقه‌ای یا خلالی درشت خرد کنید و به گل کلم‌ها اضافه کنید.

3

سپس 2 الی 3 شاخه ترخون را نیز بشویید و در آبکش قرار دهید تا کاملا خشک شود. پس از خشک شدن، روی تخته آشپزخانه ریز خرد کنید و به مواد داخل کاسه اضافه کنید.

اگر ترخون تازه در دسترس ندارید، می‌توانید از ترخون خشک شده نیز استفاده کنید.
4

حالا گلپر را روی مواد بپاشید و همه مواد را خوب زیر و رو کنید تا به خوبی مخلوط شود. شیشه‌ای که برای ترشی آماده کرده‌اید را بشویید. سپس با دستمال کاملا خشک کنید و صبر کنید تا کاملا خشک شود.

5

سپس مواد ترشی را کم‌کم داخل شیشه بریزید و لابه لای مواد ترشی فلفل سبزها و سیر‌ها را قرار دهید. این کار را ادامه دهید تا شیشه پر شود و فقط حدود 3 سانت از روی شیشه خالی بماند.

6

سرکه و کمی نمک را با هم مخلوط کنید و روی مواد ترشی بریزید تا کاملا روی سطح ترشی را بپوشاند. درب شیشه را محکم ببندید و در جای خنک نگهداری کنید.

7

پس از گذشت 2 تا 3 هفته ترشی آماده می‌شود و می‌توانید آن‌را میل کنید.

نکته‌های ترشی گل کلم

اگر تمایل ندارید دو هفته صبر کنید و می‌خواهید ترشی گلم را به صورت فوری و یک روزه درست کنید می‌توانید مواد ترشی را بپزید. برای این کار پس از اینکه همگی مواد را که خرد کردید در قابلمه‌ای بریزید و سرکه و کمی نمک به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا نیم پز شوند. سپس آن را از روی حرارت بردارید اجازه دهید تا کاملا خنک شود. ترشی گل کلم آماده مصرف است.
اگر می‌خواهید رنگ ترشی شما زرد یا طلایی باشد می‌توانید از زعفران یا زردچوبه استفاده کنید. عطر زعفران ممکن است عطر ترشی را تغییر دهد، برای همین توصیه می‌کنیم برای مقدار مواد دستور بالا از 1 قاشق چایخوری زردچوبه استفاده کنید. البته می‌توانید از پودر ریشه زعفران هم برای رنگی کردن ترشی استفاده کنید. برای این کار کافیست زعفران را با یخ یا آب جوش دم کنید و به ترشی اضافه کنید. البته به یاد داشته باشد که مقدار زیاد زعفران باعث تغییر عطر ترشی می‌شود.
بهترین راه برای قرمز کردن رنگ ترشی گل کلم، استفاده از رنگ قرمز طبیعی سبزیجات مانند چغندر قرمز است، چغندر را بجوشانید و کمی از آب آن را به ترشی اضافه کنید. اضافه کردن پوره گوجه‌فرنگی هم باعث قرمز شدن رنگ ترشی می‌شود، البته این رودش روی طعم ترشی هم تاثیر می‌گذارد. اضافه کردن رنگ غذا نیز از راه‌های متداول تهیه ترشی گل کلم قرمز می‌باشد.

طرز تهیه سیرترشی اصیل ساده و خوشمزه فوری و هفت ساله

طرز تهیه سیرترشی مجلسی اصیل به دو روش فوری و هفت ساله. سیرترشی از ترشی‌های بسیار محبوب و پرمصرف در میان ایرانیان است که تقریبا با هر غذایی سازگاری دارد.

طرز تهیه ترشی آلبالو خوشرنگ و خوشمزه خانگی به همراه فوت و فن مجلسی شدن

طرز تهیه ترشی آلبالو خوشرنگ و خوشمزه خانگی به همراه فوت و فن مجلسی شدن به روش بازاری. ترشی آلبالو یکی از انواع ترشی‌های خوشمزه و پرطرفدار فصل تابستان است.

لطفا به این مطلب امتیازی دهید و نظر خود را بگویید:
شما اولین نفری هستید که نظر خود را می نویسید.